Straż Graniczna Morski Oddział Straży Granicznej „Włącz tryb pasażera z klasą” - Aktualności

Nawigacja

Aktualności

„Włącz tryb pasażera z klasą”

Tadeusz Gruchalla
31.07.2025

To nowa kampania informacyjno-edukacyjna na rzecz bezpieczeństwa lotniczego, która potrwa do końca tegorocznych wakacji. Jej celem jest podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów.

Straż Graniczna włączyła się w tę ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną poświęconą problemowi niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych. Od kilku lat Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów, spowodowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wskazuje, że wandalizm widoczny na ulicach przenosi się również na pokłady statków powietrznych, gdzie agresja i przemoc fizyczna wobec współpasażerów, członków załóg oraz pracowników lotnisk stają się realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa.

Najczęstsze nieakceptowalne zachowania to: nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych, przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi, niewykonywanie poleceń załogi, np. niezapinanie pasów, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu i nadmierne picie alkoholu.

Zgodnie z art. 210 ust. 1 pkt 5a ustawy Prawo lotnicze, pasażer podający fałszywą informację o posiadaniu broni lub materiałów niebezpiecznych popełnia wykroczenie. Może to skutkować odmową wejścia na pokład, mandatem karnym, a w skrajnych przypadkach np. kosztami przymusowego lądowania.

Bezpieczna i komfortowa podróż zaczyna się od wzajemnego szacunku, kultury osobistej i odpowiedzialnego podejścia do wspólnej przestrzeni, jaką jest samolot czy lotnisko. Każdy pasażer ma realny wpływ na atmosferę i przebieg lotu – zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Zachęcamy wszystkich podróżnych do tego, by swoją postawą budowali pozytywne relacje, wykazywali zrozumienie wobec innych uczestników podróży oraz personelu, a przede wszystkim – podróżowali „z klasą” – podkreśla Julian Rotter, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Kampania realizuje również zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które od lat podkreślają znaczenie edukacji pasażerów, jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów. Przekaz kampanii, oparty na czytelnych komunikatach i pozytywnym systemie wartości, ma na celu uświadomienie pasażerom, że kultura osobista, uprzejmość oraz przestrzeganie zasad stanowią fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania, zarówno z perspektywy podróżnych, jak i personelu zaangażowanego w obsługę lotniczą.

Więcej informacji oraz materiały dotyczące kampanii dostępne są na stronie internetowej organizatora kampanii, Urzędu Lotnictwa Cywilnego.  

 

  • niezdyscyplinowani-pasazerowie-ulc
    niezdyscyplinowani-pasazerowie-ulc
do góry