Straż Graniczna Morski Oddział Straży Granicznej Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami

Nawigacja

Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami

Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami

Łukasz Zwoliński
20.12.2023

  1. Interesanci ze szczególnymi potrzebami przyjmowani są w budynku nr 41 Komendy Morskiego Oddziału SG im. płk. Karola Bacza z siedzibą w Gdańsku przy ul. Oliwskiej 35, 80-563 Gdańsk. Siedziba oznaczona jest dużym napisem „STRAŻ GRANICZNA” na znajdującej się przed ogrodzeniem murowanej tablicy. Dodatkowo informacje o charakterze miejsca umieszczone są na budynku biura przepustek (budynek nr 37) oraz bezpośrednio przed budynkiem, w którym swoje obowiązki pełni Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej, gdzie umieszczona jest pełna nazwa jednostki, tj. „Morski Oddział Straży Granicznej im. płk. Karola Bacza”. Biuro przepustek znajduje się po lewej stronie od głównej bramy prowadzącej do Oddziału. Wejście do budynku biura przepustek przez osoby ze szczególnymi potrzebami jest znacznie utrudnione, a dla osób na wózku niemożliwe, ze względu na istniejące schody prowadzące do tego budynku. Istnieje jednak możliwość wejścia na teren Oddziału ww. osób bez pokonywania schodów, przez furtkę znajdującą się przy bramie wjazdowej do kompleksu przy ul. Oliwskiej 35. Furtka jest wyposażona w dzwonek przyzywowy. Interesanci nie poruszają się samodzielnie po obiekcie, są odbierani z biura przepustek i poruszają się po terenie MOSG w obecności funkcjonariusza lub pracownika MOSG (osoby wprowadzającej). Przejście z biura przepustek do dalszej części kompleksu Oddziału zabezpieczone jest drzwiami z kontrolą dostępu. Do pozostałych budynków, wchodzących w skład kompleksu Morskiego Oddziału SG, prowadzą ciągi komunikacyjne (ruch pieszy i kołowy). Komendant MOSG przyjmuje interesantów w budynku nr 41 – aby skorzystać z głównego wejścia trzeba pokonać kilkanaście schodów. Istnieje jednak możliwość wykorzystania specjalnej platformy umożliwiającej wjazd osoby ze szczególnymi potrzebami na parter budynku i sprawne przedostanie się do pomieszczenia, w którym będzie możliwe załatwienie swojej sprawy. Budynek nie jest wyposażony w windę, nie posiada również innych udogodnień w postaci wizualizacji kondygnacji, panelu informacyjnego z alfabetem Braille’a czy oznaczeń poziomych ułatwiających poruszanie się, np. reliefowe płyty ostrzegawcze. W szczególnych sytuacjach osoby poruszające się samodzielnie mogą być przyjmowane w poczekalni budynku nr 37 (biura przepustek). W takiej sytuacji zgłosi się do nich właściwa osoba z Komendy MOSG, która pomoże im załatwić określoną sprawę.
  2. W pozostałych budynkach kompleksu przy ul. Oliwskiej 35 nie ma możliwości skorzystania z  windy (Oddział wyposażony jest w jeden schodołaz umożliwiający pokonywanie pionowych barier, np. schody, osobom ze szczególnymi potrzebami), brak jest toalet dostosowanych dla ww. (wyjątek: budynek nr 2 – część, w której swoje zadania realizuje Służba Zdrowia MOSG wyposażona jest w toaletę dostosowaną dla osób ze szczególnymi potrzebami) i brak innych udogodnień w zakresie dostępności architektonicznej, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  3. Morski Oddział Straży Granicznej dysponuje miejscami do parkowania pojazdów na wewnętrznym terenie Oddziału. Wjazd na teren MOSG jest możliwy po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby, ponieważ teren podlega systemowi kontroli dostępu. Aktualnie Oddział nie posiada wyznaczonego miejsca parkingowego dla osób ze szczególnymi potrzebami, ale jest możliwość zaparkowania pojazdu w bliskiej odległości od specjalnej platformy umożliwiającej wejście do budynku, w którym swoje obowiązki pełni Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej.
  4. W budynkach Komendy Oddziału nie funkcjonują systemy informacji głosowych, pętli indukcyjnych oraz innych wspomagających osoby słabosłyszące. W budynkach nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a. Toalety znajdują się na każdej kondygnacji budynku. Toalety przystosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami znajdują się na parterze budynku nr 2 w części w której swoje zadania realizuje Służba Zdrowia MOSG.
  5. Do Komendy Oddziału oraz jej budynków jest możliwość wejścia osoby ze szczególnymi potrzebami wraz z psem asystującym. Warunkiem wejścia z psem asystującym jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę ze szczególnymi potrzebami certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Osoba ze szczególnymi potrzebami nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.
  6. Obsługa osób niesłyszących, niedosłyszących i głuchoniemych w Morskim Oddziale Straży Granicznej, w tym możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego, odbywa się zgodnie z następującą procedurą:

zgodnie z zapisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (tekst jedn. Dz.U z 2017 r., poz. 1824) Morski Oddział Straży Granicznej (MOSG) udostępnia osobom doświadczającym (trwale lub okresowo) trudności w komunikowaniu się, zwanym dalej "osobami uprawnionymi" następujące usługi umożliwiające bądź wspierające kontakt z funkcjonariuszami/pracownikami Oddziału:

  • ze środków wspierających komunikowanie się;
  • z pomocy osoby przybranej, pośredniczącej w kontakcie z MOSG;
  • z pomocy wybranego tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika, po wcześniejszym zgłoszeniu chęci skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, w terminie co najmniej 3 dni roboczych poprzedzających datę planowanej wizyty w Oddziale, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • imię i nazwisko oraz adres osoby zgłaszającej,
  • wskazanie wybranej metody komunikowania się,
  • propozycja terminu i godziny spotkania,
  • krótkie określenie sprawy,
  • kontakt ze zgłaszającym, na który zostanie nadesłana informacja zwrotna dotycząca realizacji świadczenia usługi (np. numer telefonu, adres poczty elektronicznej).

W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia w postaci zapewnienia usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika we wskazanym w zgłoszeniu terminie, Oddział zobowiązany jest do poinformowania osoby uprawnionej o zaistniałym fakcie (wraz z podaniem uzasadnienia), z równoczesnym wskazaniem propozycji innych możliwych terminów wizyty/spotkania bądź innej metody/sposobu kontaktu:

Zgłoszenia można dokonać w jednej z następujących form:

do góry